Wednesday, September 12, 2012

Ska inte göra så mer!.....















Första vantparet till Kofthäxornas lilla/stora samling klart! Stickat efter mönstret Marit av Tålamodspåsen och passformen var perfekt, dvs jag stickade i Järbo 2-trådigt och stickor 3 och ursprungligt skulle det vara Rauma finull och stickor 2,5. Detta innebar att vantarna blev för långa och tummarna likaså. Jag fick repa upp och sticka och repa upp och sticka, och tänkte "att jag aldrig lär mig". Jag borde naturligtvis på diagrammet markerat var jag började avmaskningen för vanttoppen och för tummen men si det gjorde jag inte! Ska aldrig göra så mer utan markera direkt om man ändrar på detta sätt, tro inte att man kommer ihåg, inte ens om det är några timmar emellan bara....Nu har jag börjat på nästa vantpar, stickar med 2,5 och Fabel ljusgrå. Hittade ett fint mönster på nätet hos http://alalindh.blogspot.se ett par mormorsvantar. Tyckte från början att de var lite små men även dessa har utmärkt passform! Dessutom lär man sig mönstret snabbt och är lätt att sticka till TV, på tåg eller på stick-caféet! Det har kommit fler och fler på vårt café nu - det verkar som om sticklusten kommer när hösten snart är här och man får stanna inne när det regnar och blåser kallt. Talade med en väninna igår som har kontakt med en skola och familjer i Lettland. Hon berättade att de är så tacksamma för allt de kan få i klädväg osv. Det finns många barn där och det väntas en liten baby i januari. Nu ska jag snart sätta igång med lite babystickning, har så många gulliga garner som räcker precis till sådana plagg. Kul om de kommer till användning.

4 comments:

Pysselfarmor said...

Himlarns så fina vantar både dessa du är klar med och de kommande!

heidi said...

så fina dom blev - jättefina!

Inger said...

Ja du, tänk att man aldrig lär sig. Det kan vara sånt som att läsa igenom en beskrivning noga,hela vägen....m.m. Synd att jag inte har möjlighet att åka till er den här årstiden.

Eva S said...

Så fina vantar!