Thursday, February 23, 2017

Mer vantar..

Nu var det länge sedan jag skrev och lade in bilder. Här är några. Har också stickat några sockor och så ett par IFK-vantar - kul för dem som håller på Norrköpings fotbollslag IFK.
Någon har frågat om garnet i kommentar: Sterk innehåller Alpakka, Merino och lite nylon. Det andra garnet i Antonvanten är från Östergötlands ullspinneri och heter Visjö. Mycket lämpligt till vantar och speciellt i dubbelstickning. Nu har jag rekvirerat en bok i Double Knitting och hoppas få mer inspiration och idéer från den.
Så här blev IFKvanten i damstorlek. Gjorde flera par i herrstorlek och då fick vanten 4 bollar på ovansidan! Blev populära här i Norrköping kan jag säga.


Det här är Frej, en Sterkvante med motiv från hällristningarna på Himmelstalund. Tycker det är jätteroligt att göra egna mönster och det gör jag i ett proram som heter StichScetch. 


Detta är Inger, likaledes stickad i Sterk. Fick för mig att göra ett lite annorlunda motiv och så blev det så här!
Eva heter detta vantmönster, stickad i dubbelstickning i Sterk förstås. Lite synd att innervantens mönster blev mer framträdande än yttervantens men det gör egentligen ingenting.


1 comment:

Heidi said...

Du är så himla duktig på att sticka dubbelstickade vantar. Så varje gång jag ser dina vantar blir jag sugen på att själv sticka mig ett par dubbelstickade vantar.

En sak du glömde att nämna är att dubbelstickade vantar också är dubbelt så varma som "vanliga" stickade vantar:)