Sunday, August 10, 2008

Stickhelgen på Hammarö!

Vilken helg! Tack alla från Solstickorna som ordnade en helg med workshops, tillfälle till garnköp och stickning och mycket trevlig samvaro med likasinnade! Vädret var inget vidare, lite sol och mycket regn men vad gjorde det! Stickade gjorde vi hela tiden och lärde oss en hel del om allt möjligt. Nytt för mig var definitivt att man kunde färga garn hemma med små enkla medel, pensla på i vatten upplöst färgpigment på garn och sedan värma 10 min i micron - och vips blev garnet melerat eller enfärgat och hur snyggt som helst. Mycket spännande.

Anette från Garnhärvan var på plats och hon hade en hel del nyheter att presentera
Jag som haft garnköpsförbud (som jag själv intalat mig) en längre tid kom naturligtvis hem med en hel del, dels det vi fick i välkomstväskan och dels det jag vann och köpte. Nu kan jag minsann inte klaga på att jag inte har något att göra. Det kommer att bli både sockar, vantar och kanske en och annan sjal, mössa eventuellt också. Det grå garnet blir stomme i tvåändstickningen, både vantar och sockor av det tror jag. Det växtfärgade som jag har kvar av blir mönster i vantarna.
En liten kvällspromenad hann vi också med och då var det tillfälligt vacker väder!
Idag (måndag)är det fint väder igen och det blir golf hela dagen för mig - stickningen får vänta till kvällen. Men den som väntar på något gott ....












4 comments:

Metta said...

Ja, visst var det spännande att se vilka fantastiska färger och färgkombinationer man kunde få fram vid garnfärgningen. Jag ser fram emot att vi kan prova det i höst.
Lycka till med golfen! Kram/Metta

Linda said...

Ja jag skulle ha varit med. Så trevligt ni verkar ha haft det =). Och vilka härliga garner du fick med dig hem! Jag har också haft lite garnköpsstopp över sommaren, känns underbart att få köpa lite nytt igen! Kram Linda

Anonymous said...

Garnfärgningen måste vi göra tillsammans vartefter.Man blev ju alldeles lyrisk när färgerna blev fixerade i micron.
Jag har börjat på sjalen i Angoraullen jag köpte av Annette.Underbar!!Kram/Ella.

Britt-Marie said...

Så kul ni haft det, önskar verkligen att jag kunnat vara med men det blir kanske en ny gång? Vem vet men jag blir så glad av att höra allt ni gjort.

Kram