Saturday, August 14, 2010

Referat från Väddö

Tack alla arrangörer, föreläsare, kursledare och guider för en fantastiskt fint genomförd Stickstämma på Väddö! Så många
härliga minnen jag har med mig hem! Första dagen efter tåg- och bussresa till Väddö Folkhögskola kastades man direkt in i en kurs i hur man stickar olika tumkilar! Inte har jag tänkt på att
det finns så många olika alternativ. Jag stickade 12 olika plus en
med två färger och alla blev olika - nästan. Vi leddes av en mycket
entusiastisk Karin Kahnlund, som lotsade oss genom alla alternativ! På kvällen efter middagen var det marknad och som vanligt var ett stort rum, här gymnastiksalen, fullt av härliga garner och tillbehör! Det var mycket att klämma och känna på och ganska mycket fick följa med hem. Dag 2 startade klockan 09 för min del och Halfridur ("Hatla") började med att visa oss hur man nystar Isländskt ospunnet garn, plötulopi. Man nystar ihop 2 eller 3 trådar och får ett mjukt härligt garn att sticka av. Jag valde naturligtvis grått och rosa och av de nystanen blev det ett par grå och ett par rosa barnvantar. Köpte mer grått och stickade en mössa på eftermiddagen, den blev lite liten, men den ligger nu sköljd på en handduk så får se vem som kan ha den sedan! På kvällen underhöll oss 2 Rospiggar med dragspel, sång och historier. Under tiden stickades det flitigt bland publiken!

Detta åstadkom vi på vår kurs i Isländsk stickning!
Dag 3 var det utflykt med båt och efter lunchen höll Annemor Sundbö ett fantastiskt föredrag om norska tröjor och visade bilder ur den bok hon skrivit. Otroligt! På hemvägen blev det buss med guidning genom Öregrund och en paus vid Marka, där hade några damer dukat upp hemvävt osv till försäljning. Vid ett bord stod en härlig dam som introducerade oss i nålbindningens konst. Jag har testat förut men inte lyckats! Hon hade gjort härliga lurviga och varma vantar, mössor och tofflor. På 4:e dagen deltog jag i kursen i mönsterstickning från Färörarna och jag stickade ett litet mobiltelefonfordral! Innan bussen gick hemåt lyssnade vi till Greta Johanssons föredrag om linet. Hon visade även bilder. 4 fina dagar att minnas!

Bordet med nålbundna alster.

2 comments:

Eva S said...

Låter son helt underbara dagar!

Inger said...

Det låter som ni hade några inspirerande dagar på Väddö.