Thursday, August 30, 2012

Buss-stickning

Jag har varit på resande fot i några dagar, besökt Stralsund i norra Tyskland, en stad som har anor från Hansatiden och som varit i svensk ägo från 1600-talet fram till 1700-talets början och där våra kungar Gustav II Adolf och Karl XII varit med sina trupper. Färjan landade i Sassnitz och färden gick vidare över ön Rügen där det finns jättefina badstränder och en hel del som minner om svenskarnas tid där. Eftersom vi åkte buss från Norrköping och ner till Stralsund och åter blev det många timmar i bussen och vad var då mest naturligt - jo klart jag hade min vantstickning med mig! De röda håller på att bli färdiga äntligen, de är ju mina UFO-vantar som jag hållit på med länge och så har det blivit ett par blå med  grårandig mudd i Järbogarnet som jag vann på Kofthäxornas utlottning! Gjorde mudden som Eva-Lotta Staffas har på sitt "halvvantemönster" som Sticka-föreningen lanserade och eftersom jag ändå höll på med stickandet på bussen blev det hela vantar i st för halvvantar. Kan vara bra det med. Nu väntar jag ivrigt på vinfärgat Raumagarn som ska bli löv på den kofta jag visade i förra inlägget. Garnet jag hade tog nämligen slut och eftersom det är Morjärvsgarn som inte finns längre måste man improvisera. Hoppas det blir bra i slutänden.

4 comments:

heidi said...

vilka fina färger det är på vantarna! dom ser verkligen jättefina ut!

hoppas att det blir bra med garnet till koftan!

heidi said...

vilka fina färger det är på vantarna! dom ser verkligen jättefina ut!

hoppas att det blir bra med garnet till koftan!

Pysselfarmor said...

så vackra vantar du hann sticka på den färden! Undrar hur det var i Stralsund - fint?

Inger said...

Själv åker jag till Oslo på måndag. Vi ska köra sonens flyttlass så det blir bara en snabb vända.