Wednesday, May 29, 2013

Smått och gott...

 De här små sockorna har en speciell historia! Förra lördagen var jag på Sörmlands Stickakademis träff på Nynäs slott. Där fick vi först en fin guidning på utställningen om ull - olika ullsorter från hela världen och plagg av olika slag. Mycket intressant information. Agneta Söderberg från Stickakademin lärde oss lite knep att starta ett skaft på en barnsocka, göra en bra resår och även hur man gör en hållbar häl. Jag har gjort många modeller av sockor men aldrig denna! Agnetas mor var tydligen informationskällan här. Sockorna har bra passform och muddkanten jättebra - lite stadigare än vanligt och bra när barnen drar på sig dem.
Nu är mina "presentgarnsvantar" klara. Det blev med mönster ut boken Selbustrikk. Tyvärr blev inte mönstret så synligt som jag hade förväntat mig men man ser i alla fall att det är typiskt norskt! De här vantarna får ingå i gänget Vottealong 2013 på FB.
På fredag åker jag och några vänner till Hudiksvall, närmare bestämt till Sticknoja i Strömsbruk! Där var jag med förra året och hade en härlig stickhelg med mycket garn, skratt och fin gemenskap. Ser fram emot det. Tyvärr blir resan lite lång den här gången, det går inga tåg som passar här från Norrköping. Det blir att ta buss och lifta med en väninna från Sthlm som också ska med. Stickar väl lite i bussen på väg upp...

5 comments:

Heidi said...

Att lära sig att sticka stadiga sockar är guld värt när man stickar till barn:)

vantarna är jättefina! Men eftersom dom verkar lite ojämna så undrar jag om du vet att måan måste hålla garnet på samma "sida" när man stickar eftersom det kan bli just som det blev i ditt fall?

Som av en händelse så har en annan bloggare tagit upp just det här i sitt senaste inlägg:)

http://littlecottonrabbits.typepad.co.uk/my_weblog/2013/05/knitting-tips-fairisle-colourwork.html

för mig är det så självklart att jag alltid håller bottenfärgen i vänster hand och accentfärgen i höger hand när jag stickar. det jag försöker säga är att det spelar liten roll vilken färg som är på vilken sida, bara man är konsekvent på vilken sida man har respektive garnnystan:)

Pysselfarmor said...

Jag var vid Nynäs slott helgen som var och tittade på utställningen. Ja tänk så mycket olika ull det finns. Det är en vacker miljö där och så är det ju en hel del spännande kurser där så nästa säsong ska jag nog gå en kurs där. Det är inte så långt dit från Tumba.

Stick-kine said...

Jodå, jag har en färg i vardera handen, tyvärr är garnet så olikfärgat att det nästan var vitt en lång bit i mitten av vanten. Det ser ut som om jag bytt lite här och där men det har jag inte! Tack ändå för tipset Heidi!

Inger said...

Det lät som en givande dag i lördags och som du har en rolig helg framför dig.

Skarvtjärns Greta said...

Spännande med sockan. Kan du inte ta med den nu i helgen?