Sunday, October 9, 2011

Stickakademi i Nyköping

Igår var det cirka 50 stickande damer som träffades i Nyköping och invigde Stickakademin där. Jättebra föreläsningar om stickade kläder förr och nu, från olika landskap och med olika användningsområden. Mycket fascinerande, stickningen var med överallt, i väntan på att de fiskande makarna skulle komma iland, ute på fälten och i stugorna. En bild visade t o m en familj med barn och andra vuxna där stickningen var på plats, både kvinnor och män stickade! Dåtidens stick-café?


I pauserna stickades det och många gav tips och råd, vid ett bord var det demonstration av hur man stickar 2-ändstickade muddar på tvären och som man sedan sydde ihop. Maskor plockades upp i kanten och vanten eller sockan stickades upp från mudden. Dålig beskrivning av mig men jag kommer att göra ett litet prov och visa. Finurligt. Metta och jag var de enda från Östergötland, några var från Stockholm men flest från Södermanland. Vi ska försöka hålla kontakten med Stickakademin så gott det går, känns mycket bra att tillhöra en så kunnig grupp stickerskor! Måste också berätta att jag i onsdags och torsdags var Sthlm och träffade skolkamrater, strövade runt i Gamla stan och kunde inte låta bli att köpa lite garn förstås. Sopplunch intogs på Stadsteatern där Tomas Bolme deklamerade, sjöng och spelade teater tillsammans med en kvinnlig pianist vars namn jag glömt. Mycket trevligt och roligt. Torsdagskvällen var en höjdare här i Norrköping, lyssnade på konsert med Martin Fröst, både som dirigent och som solist. Alldeles fantastiskt! Det har blivit mycket den här veckan men det blir mer nästa, ska på liten veckokryssning på Rhone vilket jag ser fram emot med spänning. Stickningen följer med, det kanske blir pauser om inte annat så på flyget. Fått beställning på herrvantar och fick idéer igår på sådana från Gotland. Mycket mönster men när man väl lärt sig rapporten funkar det väl skapligt. När jag sedan kommer hem bär det av till Habo på stickevent - också då tillsammans med Metta. Mycket spännande på en gång!










3 comments:

Sunna said...

så mycket underbart roligt, blir lite avvis faktiskt

Sunna said...

gissa vad!!! jag fick erbjudande om en plats hos risbrogäddorna i helgen, såg att du ska dit, min fråga, vilken väg åker ni och är ni fullt i bilen? Håller på och bestämmer om jag ska åka eller inte

myzpyz said...

trevligt att träffas i helgen! hoppas vi ses på mässan, annars ses vi juh i E-tuna :)
kraMyz