Wednesday, May 30, 2012

Svarta koftan, vikingamönster, Stickläger!















Nu har jag gjort lite på ett framstycke och lite på bakstycket. Önskemål är att inte ha flätor på bakstycket men jag tycker det ser konstigt ut! Undrar om inte U-B vill ha framstycke utan flätor nedtill men en liten utmed framkanten? Ska ringa och kolla. F ö måste jag sitta i solen och sticka på det svarta så det blir inte långa stunder i taget.  Sonen M fixade så jag kunde låna Elsebeth Lavolds bok Vikingamönster i stickat, vilken jag är helt fascinerad av. Så underbara mönster och så mycket tips och trix! Ska börja med vantar tror jag, använder ju mer vantar än sockar men det finns fina sockmönster också.















Jag har provat sticka bokstaven n i runskrift, började med det sätt på vilket Elsebeth stickar och den övre bokstaven är stickad på "vanligt" sätt med att man vrider befintliga maskor. Där kan man se att stycket drar ihop sig med det senare sticksättet vilket det inte gör med Elsebeths sätt att sticka. Mycket spännande! I helgen åker jag till Hudiksvall och vidare till stickläger i Strömsbruk. Ser verkligen fram emot det - nackdelen är att åka tåg så tidigt fredag morgon - får väl några timmat att sticka på tåget. I slutet av augusti är det ett stickläger i där många fina kurser hålls den helgen, bl a en med Elsebeth Lavold! Fulltecknad förstås, men det kan
bli fler tillfällen, vi får hoppas det!

2 comments:

Pysselfarmor said...

Den kommer att bli snygg den koftan! Oj menar du att Stickagillet i augusti är fullt!
Jag brukar ju vara på gården i Lappland när stickstämman är, men detta år var jag helt plötsligt hemma i Tumba så jag ska delta. Dock inte i workshop för vikingamönstren utan i två andra. Ska bli spännande att delta i en sådan här stort "stickmöte".
Ja och så är Lavold ju där...
Du kommer att få det jätteskoj i Strömsbruk! Hade gärna varit med där också, men varken tid eller pengar räcker till allt man skulle vilja vara med på! ;-))

Ha det jättehärligt!

Metta said...

Vet inte om vi hinner ses på stickcaféet i eftermiddag.
Jag önskar dig en jättefin stickhelg i Strömsbruk! Ska bli intressant att få en rapport så småningom.
Kram