Thursday, July 25, 2013

Dopklänningen

Det här är dopklänningen som är sydd av min mammas och hennes tvillingsysters brudslöja. Min mormor sydde den till första barnbarnets dop i juni 1934! Därefter har den använts av syskon och kusiner osv ända fram till 2004, då för 35:e gången! Det blev inte så bra bilder som jag trodde. Den ska ju vara struken och fräsch, det är den inte.Den är dekorerad med spetsar och varje barn som döpts i den har sina initialer broderade i tyllen. Mönstret till broderiet, kransen runt, har min mormor ritat.  Lägger in bilderna ändå, anledning se elaknit.blogspot.se så förstår ni varför!

6 comments:

Elanit said...

Men vad fin!
Broderiet skymtar lite på helbilden, och jag måste säga att det är ett fantastiskt fint sätt att göra det på! Många broderar i rosa och blått, och det tycker jag ofta ser ganska pråligt ut, men detta är ju underbart, blir en del av helheten! Fantastiskt fint! Söt modell också med spetarna framtill, jag förstår att ni är stolta! Hoppas det snart kommer fler bebisar i släkten som kan döpas i den, och roligt att du berättar dess historia så att framtida generationer får del av den, då får kanske göra en utskrift av dit blogginlägg och lägga i asken!
Tack för att du delade med dig!

Stick-kine said...

Det finns ett dokument i lådan med klänningen. Där har alla föräldrar skrivit in dag, tid, namn, präst,kalas osv vid varje dop. Ett fantastiskt dokument! Allt handskrivet förstås, t o m av min mormor!

Skarvtjärns Greta said...

Det är ju fantastiskt med en sådan historisk dokumentation. Det känns som det blir mer och mer intressant ju längre digitaliseringen fortgår.

heidi said...

vilken familjeskatt!!

apropå tvåändsstickning, så har jag plockat fram andra sockgarnrester som jag tänkte använda för att se om jag kan sticka ett par sköna halvvantar i. att sticka kompakt med små stickor gör dom väldigt varma, men med tunnt garn kanske jag kan använda lite tjockare stickor, så att det inte blir så kompakt och se hur jag gillar resultatet.

Eva S said...

Så fint!!!

Anonymous said...

2005 ska det väl stå? L&L hade den ju också ;)